Skip to main content

Saya rasa heran ...

Macam kamu baca tajuk di atas tu ..ini saya tidak tujukan kepada sesiapa.So kepada sesiapa yg terasa akan entry ni minta maaf banyak2.Saya buat entry ni berdasarkan apa yg saya rasa dan kehairanan saya.Begini cerita dia...Mungkin ada antara kamu tidak tahu saya bergiat aktif dlm perniagaan Mary Kay.Saya seorang suri rumah punya 2 org anak perempuan yg nakal tapi chomel hehe..(sampat lagik kan)..kehidupan saya sebagai isteri kepada seorang peguam boleh dikatakan syukur alhamdulilah cukup mewah bagi saya..apa saya perlukan dan anak2 perlukan di sediakan oleh suami ku...tapi kenapa saya masi ingin mempunyai kerjaya dan perniagaan sendiri?? Kenapa???

Ini sebab musabab saya mahu punya kerjaya dan perniagaan sendiri:

1) Saya tidak suka bergantung harap dengan suami .Saya rasa saya seorang yg berdikari.

2) Saya suka memandang ke depan takut masa depan bukan seperti yg kita impikan atau mahukan (bukanlah bermakna saya tidak percaya pada ketentuan Allah sebab saya percaya la saya ambil langkah berjaga-jaga hari yg cerah tidak semestinya cerah sampai bila2..)

3) Saya boleh membantu suami saya kepada perkara yg remeh temeh seperti belanja anak2 makan...belanja kecil2 seperti brg permainan ...benda2 kecil yg tidak perlu saya minta duit hari2 dgn suami.


Langkah ini saya ambil dan saya bersyukur saya dari rumah boleh mendidik,menjaga rumah tapi saya boleh mendapat pendapatan yg setanding dengan wanita yg bekerjaya...

Yang saya heran sekarang ni ..kenapa ada wanita yg sudah punya kerja tapi hujung bulan abis semua duit...inisiatif untuk majukan diri tu tiada.Alasan tinggi gunung salah semua org di keliling..kenapa begitu ya? Kenapa tidak ambil peluang yg ada tingkatkan taraf hidup kita? Apa tujuan bekerja adakah hanya menunggu gaji yg belum sampai hujung bulan suda habis bayar hutang piutang yang teda penghujung? Malah sanggup berhutang untuk benda yg belum tentu menjamin masa depan...sedih,heran,terkilan semua ada...tapi saya bersyukur saya banyak juga jumpa suri rumah yg punya kekuatan mental dan fizikal yg kuat ...yg berusaha dari uma sama ada business online atau pun offline...macam saya kedua-duanya saya manfaat kan...

Mary Kay banyak mengubah pandangan saya terhadap hidup n perangai manusia....

Comments

Anne B. said…
hi ratna...agree sgt with ur post, i saya pun tefikir mau buat bisnes sndri tuk tmbh pendapatan,consultant mary kay ni kena buat apa ya?
Ratnariz said…
hi anne..mary kay perniagaan berkaitan dgn kecantikkan .saya buat ni hanya pada hujung mgu iaitu buat kleas kecantikkan n jual produk kecantikkan .if anne interested boleh dtg jumpa saya setiap ujung mgu d alam mesra ..ada sesi untuk perkenalan biz dr jam 10am-12pm n 1-3pm..or sms ja 0168340177:)
Anne B. said…
ohh kena pegi sana..sadly sa ni d twu skrg huhuu x dpt la ni..
Sabrina said…
Hi Sis,

Pernah juga terfikir mau buat but memandang market Labuan ni kecik and consultant MaryKay pun berlambak dsni so mcm ndak kuat hati mau buat. Betul cakap Sis tu, klu lah saya d kk sdh pasti join makeup class tu cos I love make ups so much!

Good luck to u!
Ratnariz said…
sis anne ..ndak ya p kk pun if really to do this biz ...tawau pun ada kursus dia sis...register rm200 trus attend kursus sana tawau ..semua dari sis :)


sabrina sis jan awal2 pandang rendah pada your kebolehan ..if u believe u can do it than u can ...put in your mind berapa ramai pun bc d labuan tu bukan semua work as hard as u want yourself to be..am i rite...akan berkurangan gak yg kuat ja yg akan tinggal....
Anonymous said…
rat... i read ur post terasa diri ini kecil biarpun saya besar ehehe.. but thanks a lot rat u really made my day... one of these saturdays i will come n visit u.. thanks again...
Ratnariz said…
leeyo endu..teda niat mau kasi kecik hati ko ya daling ni aku buat post ni bab ramai aku nampak wanita gini ..huhu so sorry ya daling ...

Popular posts from this blog

La Boudior Fashion Show By Ambar

Yeesss..As i promised you people...I wanna share my activities with you all...I've been attending a fashion show hosted by Ambar/Asutra at Magellan last thursday.Its full of glamorous ladies..socialite from Kota Kinabalu and Kuala Lumpur..(aaah aku bukan socialite ah.heheh)so here is the picture of the model...but most of the picture is me and my lovely friendssss....love them ...(semua bini org ya..heheh)..its fun n i had a wonderful time.... We plak yg lebih2 begaya ni...heheh...bah bila lagik...all of us are mother and wife...busy with activities..ada yg loyer...ada yg pengarah..ada lecturer...but we manage to get together..hehe...

Parents Teaching DAy

My student Last friday I went to Rania school to take part on the school activities. Well im doing this because of Rania...she was so happy..and to my surprise im the only parents who participated in her class.....so i decide to make simple Princess Castle for her Class...

Weekend Mojo...

Well..well.its been a while...i didnt do any LO for my scrapping....been busy with BIG Things..and im sure once this thing is out..YOU GUYS gonna be very Happy especially for those who are crazy about scrapbooking..heheh watch out my update girls...its a surprise for SAbahan especially kk scrapbookers..hehhee...by the way this my LO out about RAnia ..did it during the weekend and I only took 30 minutes to do this..well i guess my mojo was on the high pitch .....kekkkee..